
От 1996 година работя с деца с езиково-говорни нарушения и със сходни прояви от аутистичния спектър.
Още при първата консултация препоръчвам на родителите да направят изследвания за наличие на дефицити на витамин B6, витамин B12, фолиева киселина и витамин D. В практиката си наблюдавам, че почти всяко второ дете има понижени нива на някой от тези витамини — или комбинация от тях.
А те са ключови за миелинизацията/съзряването на мозъчните структури, отговорни за речта, вниманието и познавателните процеси.
🔹 Витамин B6 (пиридоксин)
Участва в синтеза на невротрансмитери – серотонин, допамин и ГАМК, които регулират настроението, вниманието и ученето. Спомага за комуникацията между нервните клетки. Подпомага съзряването на мозъчните полета, отговорни за речта и езиковата обработка.
При дефицит често се наблюдават раздразнителност, трудности в концентрацията и забавено езиково развитие.
🔹 Витамин B12 (кобаламин)
Основен за образуването на миелин – защитната обвивка на нервните влакна. Поддържа здравето на централната и периферната нервна система. Липсата му може да доведе до умора, забавено когнитивно развитие, проблеми с паметта и концентрацията. При децата с говорни затруднения оптималните му нива подпомагат бързото предаване на нервните импулси.
🔹 Фолиева киселина (В9)
Необходима за растежа и деленето на клетките, включително мозъчните.
Играе роля при развитието на нервната тръба още по време на бременността и по-късно при невроналното съзряване.
Участва заедно с витамин B12 в синтеза на ДНК и в метаболитните процеси на мозъчните клетки.
Дефицитът й често се свързва с по-бавно езиково развитие и по-ниска когнитивна активност.
🔹 Витамин D
Известен като „витаминът на слънцето“, но има мощно влияние върху мозъка.
Регулира гени, участващи в растежа на неврони и в създаването на синапси.
Подпомага имунната и хормоналната система, които влияят на общото поведение и концентрация.
При дефицит често се наблюдават летаргия, забавено речево и социално развитие.
Заключение:
Логопедът формира понятия, изгражда речта и граматиката, но мозъкът трябва да е готов и „нахранен“, за да приеме и обработи тази информация.
Комбинацията от логопедична терапия, правилно хранене и поддържане на витаминния баланс е от съществено значение за напредъка на детето.
Автор: Логопед Нивелина Бижева
Логопедичен център "Растеж и развитие"
12.11.2023